“مدتی است دستهایم به دلیل نامعلومی می لرزد”

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون یا PD اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون در سال ۱۸۱۷ میلادی وصف شد. وی این عارضه را فلج لرزان نامید اما برخلاف نام آن همه ی افراد مبتلا به پارکینسون لرزش ندارند.

این بیماری از شایع ترین بیماری ها به شمار می رود.

ساقه مغز بخشی است که در قسمت پایینی مغز قرار دارد و خود در برگیرنده مغز میانی، پل مغزی و بصل النخاع می باشد.

درون ساقه مغز منطقه کوچکی تحت عنوان ماده جسم سیاه وجود که در تنظیم حرکات بدن نقش دارد.

در این بیماری ، سلول ها در جسم سیاه، تولید دوپامین (ماده ای که در مغز به ارتباط سلول های عصبی کمک می کند) را متوقف می کنند و در نتیجه دوپامین کاهش می یابد.

با از بین رفتن سلول هایی که ترشح دوپامین را به عهده دارند مغز پیام های لازم در مورد چگونگی حرکت و زمان حرکت را دریافت نمی کند و این امر باعث از بین رفتن تدریجی کنترل عضلات می شود.

بنابراین در افراد مبتلا به این بیماری ممکن است حرکاتی مانند تکلم ، نوشتن ، لباس پوشیدن ، کارکردن و حتی پلک زدن به کندی انجام می گیرد.

پارکینسون در حقیقت یک اختلال مغزی پیشرونده است بدین معنا که تغییرات داخل مغز در طول زمان ادامه دارند.

علائم این بیماری در ابتدا خفیف هستند و گاهی اوقات ممکن است نادیده گرفته شوند و به تدریج با پیشرفت سیر بیماری علائم تشدید می شوند.

بیماری پارکینسون

ارزیابی وضوح ذهنی ، عملکرد ، رفتار و خلق و خوی ، فعالیت های روزمره زندگی و حرکت در هر مرحله از بیماری می تواند به تعیین بهترین درمان کمک کند.

نشانه های پارکینسون معمولا از ۵۵ تا ۶۰ سالگی به بعد پدیدار می شوند اما احتمال بروز در افراد جوان تر نیز وجود دارد. همینطور داشتن یک عضو از خانواده که مبتلا به پارکینسون باشد اندکی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

جالب است بدانید احتما ابتلا به این بیماری در مردان بیشتر از زنان است.

نکته ی مثبت آن است که امید به زندگی در افراد دارای پارکینسون همچون افراد سالم است.

علائم بیماری پارکینسون

به مختصر علایم بالینی این بیماری و در داقع نشانه های متمایز این بیماری عبارتند از:

(لرزش یا ترمور(در حین استراحت

کندی حرکت

سفتی یا رژیدیتی و خشکی اندام ها

در حالیکه دو یا تعداد بیشتری از این علایم به ویژه در یک در یک سمت بیشتر از سمت دیگر پدیدار شود بیماری پارکینسون تشخیصی است که مورد بررسی قرار میگیرد مگر این که علائم دیگری همزمان وجود داشته باشد که بیانگر احتمال بروز بیماری دیگری باشد.

همان طور که اشاره شد معمولا علائم این بیماری ابتدا در یک سمت بدن ظاهر میشوند و با گذشت زمان به سمت دیگر بدن منتقل می شوند.

در واقع حرکات بدن این بیماران کند و تعادل آن ها ضعیف است.

علائمی که بیان شد به عنوان علائم اصلی و شاخص بیماری پارکینسون در نظر گرفته می شوند.

علاوه بر اینها علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در همه ی این افراد مشاهده نشود اما در صورت وجود ، ارزیابی و درمان و توانبخشی آنها حائز اهمیت است.

از جمله ی این علائم می توان مواردی همچون:

بی قراری در خواب و یا خستگی در طول روز

صدای یکنواخت و یا لکنت زبان

دشواری در بلع

مشکلات حافظه گیجی یا زوال عقل

پوست چرب

یبوست و …

را نام برد.

بیماری پارکینسون

علت ابتلا به این بیماری

دلایل اصلی ایتلا به این بیماری هنوز ناشناخته است اما در سال های اخیر تحقیقات مختلف نشان دهده ی تاثیر فاکتور هایی از جمله ژنتیک ، عوامل محیطی و عادات تغذیه ای می باشد.

محققان متوجه شده اند که جهش های ژنتیک خاص می تواند باعث ابتلای فرد به بیماری پارکینسون شود.

در واقع تغییرات ایجاد شده در برخی ژن های خاص می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد هر چند که این تغییرات ژنتیک با ریسک پایینی همراه است و این عامل در موارد نادر باعث ابتلا به این بیماری می شود.

قرار گرفتن در معرض مواد سمی یا فاکتور های محیطی می تواند ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد اما این ریسک نیز به نسبت کم و ناچیز است.

در ئاقع به نظر می رسد حشره کش ها خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

احتمل ابتلا به این بیماری در افراد مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر است.

رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل انواع سبزی ، میوه و حبوبات است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می دهد.

پیش بینی میشود مصرف زیاد چربی های حیوانی به عنوان یک عامل خطرساز برای ابتلا به بیماری پارکینسون باشد در صورتی که حبوبات ، آجیل ، سیب زمینی ، سبزیجات و گوجه این امکان را کمتر می سازد.

در مجموع لازم است تحقیقات زیادی برای شناسایی فاکتور های تاثیرگذار بر ابتلا به بیماری پارکینسون انجام شود.