تشنج شدید همواره دلیلی برای وجود صرع نیست

تشنج گرند مال

الکتروانسفالوگرام اغلب می تواند تشخیص دهد که آیا تشنج ناشی از صرع است. در حدود ۸ تا ۱۰ درصد از افراد در طول زندگی دچار تشنج خواهند شد ، اما این بدان معنی نیست که آنها صرع دارند. بسیاری از این افراد هرگز تشنج دیگری ندارند. یک مطالعه به دنبال افرادی بود که به طور متوسط ​​هشت سال تشنج را تجربه کرده بودند.
در میان آنها ، ۳۳ درصد ظرف چهار سال تشنج دوم را داشتند و افراد باقیمانده در مطالعه  بدون تشنج بودند. از بین کسانی که تشنج دوم داشتند ، در طی این چهار سال حدود ۷۳ درصد احتمال تشنج سوم وجود داشت. بسیاری از مسائل جسمی و روانی می تواند منجر به تشنج شود. علاوه بر این ، علل برخی از تشنج ها هرگز مشخص نمی شود.
معمولاً افراد فقط پس از یک بار تشنج به عنوان بیمار مبتلا به صرع شناخته نمی شود  و معمولاً داروهای ضد انعقاد تجویز نخواهد شد.

تشنج تب

تشنج تب در حین تب بالا خصوصاً در کودکان اتفاق می افتد. تشنج تب معمولاً منجر به صرع نمی شود ، اما در صورت تشنج، خصوصاً در موارد طولانی  و یا در صورتی که سابقه خانوادگی صرع وجود دارد ، گاهی اوقات داروهای ضد تشنج تجویز می شوند.

علائم تشنج حاد

علائم تشنج
تشنج حاد می تواند ناشی از علائم و مشکلات حاد عصبی باشد. مانند سکته مغزی که جدیدا اتفاق افتاده  ، یک آسیب دیدگی در سر که تازگی اتفاق افتاده، یک هماتوم فرعی و یا یک خونریزی فرعی مانند خونریزی و التهاب در مغز.

تشنج حاد همچنین می تواند ناشی از برخی از بی نظمی های متابولیکی باشد:

• هیپوگلیسمی (قند خون پایین) ، معمولاً در مبتلایان به دیابت
  • قند خون (قند خون بالا) ، معمولاً در مبتلایان به دیابت
  • هیپوناترمیا (سدیم خون کم )
  • هیپوکلسمی (کلسیم خون پایین)
  • هیپومگنیسمی (منیزیم خون پایین)
  • (داشتن اوره در خون) ، که گاهی اوقات در افرادی که نارسایی مزمن کلیه دارند دیده می شود
  • پرکاری تیروئید (غده تیروئید بیش فعال)
  • مسمومیت با مواد مخدر ، مسمومیت ، یا مصرف بیش از حد داروهای غیرمجاز – مانند کوکائین ، آمفتامین یا PCP – یا برخی داروهای تجویزی
  • پره اکلامپسی (فشار خون بالا و علائم آسیب اندام در دوران بارداری یا بعد از آن)
  • اختلال در عملکرد کبد
  • استرس ، وعده های غذایی از دست رفته یا کمبود خواب

تشنج غیر صرع

نوار مغز

از خارج ، تشنج های غیر صرع همانند صرع به نظر می رسند ، اما ویژگی بارز صرع در تست های الکتریکی مغز یافت نمی شود. تشنج های غیر صرع همچنین به عنوان اختلال حمله غیر صرع ، تشنج غیر صرع روانشناختی (PNES) ، تشنج های جدا کننده و .. شناخته می شوند.

تخمین زده می شود که ۵ تا ۲۰ درصد افرادی که به صرع مبتلا هستند ممکن است در واقع تشنج غیر صرع داشته باشند.

در بین افرادی که دارای تشنج غیرقابل تحمل هستند (تشنج هایی که به خوبی جوابگوی درمان نیستند) که به دنبال نظارت در بخش صرع بستری هستند ، ۲۵ تا ۴۰ درصد بعداً با PNES تشخیص داده می شوند.

اعتقاد بر این است که PNES نوعی اختلال است که به آن اختلال “تبدیل” گفته می شود. اختلالات تبدیل علائم جسمی هستند که دلیل اصلی جسمی ندارند. با این حال ، علائم ناشی از درگیری روانی است.

تشخیص تشنج غیر صرع

آزمایش تشخیصی موسوم به EEG ویدئویی ( نوار مغز ) روشی متداول برای تعیین این است که تشنج روانشناختی (ناشی از روان) است. یک دوربین فیلمبرداری در این درمان از ویژگی های موجود است که مقابل شخص قرار می گیرد. در همین حال EEG  امواج مغز را ضبط می کند. این دو بعداً می توانند با هم مقایسه شوند تا ببینیم بین فعالیت تشنج و فعالیت موج مغزی ارتباط وجود دارد.

اما همواره دقیق نمیتوان تشخیص داد. تقریباً ۱۵ تا ۳۳ درصد از تشنج کانونی – که صرع است – در مغز خیلی عمیق هستند یا مساحتی بسیار کوچک از مغز را پوشش می دهند تا توسط الکترودهای EEG به سختی قابل درک باشند. علاوه بر این ، حرکت از تشنج تونیک-کلونیک می تواند نتایج EEG را مبهم کند. از این گذشته ، برخی از افراد ممکن است تشنج صرع و PNES را با هم داشته باشند.

درمان تشنج های غیرصرعی

درمان توصیه شده برای PNES ، روان درمانی ، به ویژه شناخت درمانی رفتاری است. سایر روشهای درمانی توصیه شده شامل درمان درون فردی و گروه درمانی است.

از آنجا که تشنج PNES علت و درمان متفاوتی دارد ، دریافت یک تشخیص PNES می تواند در هدایت فرد به سمت درمان مفیدتر وو با سموم کمتر از درمان صرع کمک کند.

سایر شرایطی که می تواند مانند صرع باشد:

• Narcolepsy (حملات ناگهانی خواب)
  • سندرم Tourette (حرکات غیر ارادی و غیر ارادی غیرقابل تکرار)
  • آریتمی قلبی (ضربان قلب نامنظم)
  • غش کردن
  • میگرن
  • حملات ایسکمیک گذرا (مینی سکته مغزی)
  • حملالت ترس Panic attacks

در صورتی که اطلاعت تکمیلی در این رابطه می خواهید و یا در رابطه صرع و تشنج مشکلاتی دارید میتوانید با ما تماس بگیرید .