علائم ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) و انواع آن چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن است که بر سیستم عصبی مرکزی ، به ویژه مغز ، نخاع و اعصاب نوری تأثیر می گذارد .علائم ام اس ممکن است در هر نقطه ای از بدن ظاهر شود.

میزان پیشرفت ام اس درفرد قابل پیش بینی نیست. برخی از افراد دارای علائم خفیفی مانند تاری دید ، بی حسی و سوزن شدن در اندام هستند.در موارد شدید ، ممکن است فرد دچار فلج ، کاهش بینایی و مشکلات تحرک شود.

ام اس چیست؟

دانشمندان دقیقاً نمی دانند چه عاملی باعث ایجاد ام اس می شود ، اما معتقدند که یک بیماری خود ایمنی است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد.در بیماری خود ایمنی ، سیستم ایمنی بدن به همانطور که ممکن است به یک ویروس یا باکتری حمله کند ، به بافت سالم حمله می کند.در ام اس ، سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین که از الیاف عصبی محافظت می کند ، حمله می کند و باعث التهاب می شود.میلین همچنین به اعصاب کمک می کند تا سیگنال های الکتریکی را به سرعت هدایت کند.هنگامی که غلاف میلین در مناطق مختلف از بین می رود یا آسیب می بیند ، جای زخم یا اسکلروزایجاد می کند،پزشکان همچنین این مناطق را پلاک یا ضایعه می نامند. تاثیرات عمده ام اس عبارتند از:

• تاثیر بر روی ساقه مغز
  • مخچه ، که حرکت را هماهنگ می کند و تعادل را کنترل می کند
  • نخاع
  • اعصاب نوری
  • ماده سفید در بعضی از مناطق مغز

با افزایش ضایعات بیشتر ، الیاف عصبی ممکن است آسیب ببینند. در نتیجه ، پیام های الکتریکی از مغز به آرامی به سمت عصب هدف جریان می یابد. این بدان معنی است که بدن نمی تواند عملکردهای خاصی را انجام دهد.

انواع ام اس

ام اس به چهار نوع تقسیم ی شود:

سندرم جدا شده بالینی(CIS): در این نوع علائم حداقل باید ۲۴ ساعت طول بکشد. در صورت ادامه ی علائم دکتر ان را از نوع عود و بهبود تشخیص می دهد

عود و بهبود (RRMS): شایع ترین نوع ام اس است که شامل ۸۵٪ از بیماران می شود.مشخصه اصلی این نوع از ام‌اس وجود حملات پیش بینی نشده است.  به دنبال این حملات، بهبودی کامل یا نسبی بیمار همراه با عدم پیشرفت بیماری اتفاق می افتد

پیشرونده اولیه (PPMS): وضعیت بیماران مبتلا به MS پیشرونده اولیه به تدریج بدتر می شود.ممکن است گاهی وضعیت این بیماران برای مدت کوتاهی ثابت بماند یا بیمار به طور موقتی به میزان اندکی بهبود یابد.حدود ۱۵٪ از مبتلایان به MS از این نوع هستند.

پیشرونده ثانویه (SPMS) : در این نوع بیماری ام اس ابتدا از نوع عود و بهبود است اما پس از مدتی پیشرونده می شود

علائم ام اس

از آنجا که ام اس بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد ، که تمام اعمال موجود در بدن را کنترل می کند ، علائم می تواند بر روی هر بخشی از بدن تأثیر بگذارد.شایع ترین علائم بیماری ام اس عبارتند از:

• ضعف عضلانی:ممکن است به دلیل عدم استفاده یا تحریک عضلات به دلیل آسیب عصبی ، باعث ضعف عضلات شود
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن: این حس ممکن است در صورت ،پاها ، بازو و بدن ایجاد شود.
  • علامت لرمیت: ممکن است فرد هنگام حرکت گردن ، حسی مانند شوک الکتریکی را تجربه کند.
  • مشکلات مثانه:ممکن است فرد در تخلیه مثانه خود مشکل داشته باشد یا نیاز به ادرار کردن مکرر یا ناگهانی داشته باشد . از دست دادن کنترل مثانه از نشانه های اولیه بیماری ام اس است.
  • مشکلات روده: اختلالات روده معمولا به صورت یبوست ظاهر می شوند.
  • خستگی:خستگی یکی از شایع ترین علائم بیماری ام اس است. این بیماری می تواند توانایی فرد در انجام کارهای روزانه را تضعیف کند
  • سرگیجه:یکی از مشکلات متداول این بیماری است ، که باعث بروز مشکلات تعادل و هماهنگی حرکات می شود
  • اسپاسم عضلانی:این نشانه اولیه بیماری ام اس است. فیبرهای عصبی آسیب دیده در نخاع و مغز می تواند باعث اسپاسم دردناک عضلات شود ، خصوصاً در پاها.
  • لرزش: برخی از افراد مبتلا به ام اس ممکن است لرزش های غیر ارادی را تجربه کنند.
  • مشکلات بینایی: مشکلات بینایی از علائم اولیه بیماری ام اس است. این بیماری میتواند منجر به مشکلاتی مانند دوبینی و تاری دید و … شود.
  • تغییر نوع حرکت:بیماری ام اس به دلیل ضعف عضلانی و مشکلات تعادل ، سرگیجه و خستگی می تواند نحوه راه رفتن افراد را تغییر دهد.
  • تغییرات روحی و افسردگی: آسیب الیاف عصبی در مغز می تواند باعث ایجاد تغییرات عاطفی شود.
  • مشکلات یادگیری و حافظه: این بیماری می تواند در تمرکز ، برنامه ریزی ، یادگیری تداخل ایجاد کند
  • درد:درد یک علامت شایع درام اس است.درد نوروپاتی مستقیماً ناشی از بیماری ام اس است. دیگر درد ها به دلیل ضعف یا سفتی عضلات ایجاد می شود.

انواع مولتیپل اسکلروزیس (ام اس ) و علائم آن چیست ؟

علائم دیگر بیماری ام اس عبارتند از:

• از دست دادن شنوایی
  • خارش
  • مشکلات تنفسی
  • اختلالت گفتاری
  • مشکلات بلع

در مراحل بعدی ممکن است بیماران تغییراتی در ادراک و حساسیت به گرما تجربه کنند.

علائم ام اس در بیماران متفاوت مختلف است .در  برخی افراد ، با نشانه های ضعیف شروع می شود و علائم آنها برای ماه ها یا سال ها پیشرفت نمی کند، و در بعضی افراد، در عرض چند هفته یا ماه ، علائم به سرعت بدتر می شود.تعداد معدودی از افراد فقط علائم خفیفی دارند و برخی دیگر تغییرات قابل توجهی را تجربه می کنند.

در صورتی که اطلاعت تکمیلی در این رابطه می خواهید و یا در رابطه با ام اس مشکلاتی دارید میتوانید با ما تماس بگیرید .

منبع: medicalnewstoday