هم میگرن ، هم سرگیجه؟!!

میگرن وستیبولار (vestibular migraine) یک بیماری عصبی است که باعث سرگیجه یا گیجی های مکرر در افرادی که سابقه میگرن دارند می شود.برخلاف میگرن کلاسیک این نوع میگرن می تواند فاقد سردرد باشد.

نشانه ها و علائم میگرن وستیبولار چه هستند؟

وستیبولار مرتبط با سیستم وستیبولی گوش داخلی است که شنوایی و تعادل را کنترل میکند.

نکته قابل توجه این است که این نوع میگرن، همیشه ایجاد سردرد نمی کند. علائم اصلی سرگیجه هایی هستند که به صورت تکرار شونده  می آیند و می روند.

اگر شما میگرن وستیبولار داشته باشید علائم زیر را تجربه می کنید:

• سرگیجه یا خستگی سر که بیشتر از چند دقیقه طول می کشد
  • عدم تعادل
  • حساسیت زیاد به حرکت به طوری که با حرکت سر، چشم و بدن احساس سرگیجه می کنید
  • احساس عدم تعادل به طوری که حس می کنید در یک قایق در حال حرکت هستید
  • حساسیت به صدا

شما ممکن است احساس گیجی کنید و اختلال تعادل داشته باشید بدون اینکه علائم دیگر میگرن را داشته باشد.

بعضی موارد سرگیجه می تواند از قبل، در حین یا بعد از سردرد میگرن وجود داشته باشد.

شما ممکن است سالها قبل از اینکه سرگیجه ظاهر شود علائم میگرن را داشته باشید.

علت سرگیجه میگرنی چیست؟

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند مثل میگرن تئوریهای زیادی وجود دارد ولی اینکه چطور این نوع میگرن ایجاد می شود هنوز به درستی شناخته نشده است. محققان گفته اند حدود ۱ درصد جامعه مبتلا به میگرن وستیبولار (سرگیجه میگرنی) هستند ولی احتمالا این میزان در عمل کمی بیشتر است.

مانند میگرن کلاسیک، شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است. سرگیجه معمولا در حدود سن ۴۰ سالگی خود را نشان می دهد اما فقط محدود به بزرگسالان نیست. کودکان هم در موارد نادر می توانند به آن مبتلا شوند.

میگرن وستیبولار چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش خون یا تست مشخصی برای تشخیص سرگیجه میگرن وجود ندارد ولی انجمن بین المللی سردرد (IHS) و سایر سازمانهای مربوط به سردرد اولین کرایتریای تشخیصی برای کمک به پزشکان در تشخیص بیماری میگرن وستیبولار اعلام کرده اند.

بر این اساس شما ممکن است مبتلا به میگرن وستیبولار باشید اگر:

۱- شما حداقل ۵ حمله سرگیجه داشته باشید که احساس حرکت یا احساس چرخش کنید.این با بیماری حرکت (Motion sicknesses) یا حمله غش (Faint) متفاوت است.

۲- سرگیجه بین ۵ دقیقه تا ۷۲ ساعت طول بکشد.

۳- علائم شما متوسط تا شدید باشند که ممکن است شما را از انجام فعالیتهای روزمره باز دارد و یا آنقدر شدید باشد که نتوانید هیچ کاری انجام دهید.

۴- حداقل نیمی از حمله های سرگیجه با یکی از علائم میگرن زیر همراه باشد:

یک سردرد که ۲ تا از مشخصات زیر را داشته باشد:

سردرد یکطرفه، ضرباندار، متوسط تا شدید که با فعالیت بدتر شود.

حساسیت به نور یا صدا

دیدن جرقه های نورانی در میدان بینایی (اورای میگرن)

سرگیجه میگرنی

چطور متخصص مغز و اعصاب سایر علتهای سرگیجه را رد می کند؟

علاوه بر شرح حال و معاینه نورولوژیک دقیق،  متخصص مغز و اعصاب  با بررسیهای تشخیصی پاراکلینیک می تواند به رد سایر علل سرگیجه و تشخیص قطعی میگرن وستیبولار (سرگیجه میگرنی) کمک کند.

اولین قدم درخواست یک ام آر آی مغز (Brain MRI) می باشد که به وسیله آن ساختمان مغز از نظر ضایعات فضاگیر و تومورهای مغزی بررسی می شود.

تستهای شنوایی (رادیومتری) و تستهای تعادل برای رد اختلالات گوش انجام می شوند.

قدم بعدی بررسی عروق مغز و چگونگی جریان خون و خونرسانی مغز با انجام

سونوگرافی داپلر عروق مغز (TCD & ECD) می باشد. این روش برای رد اختلالات خونرسانی قسمتهای پس سری مغز که توسط سیستم ورتبرو بازیلر (Vertebrobasilar Insufficiency) انجام شود صورت می گیرد. این اختلال در سیستم خون رسانی مغز (VBI(Vertebro basilar Insufficiency نام دارد که منجر به حمله های سرگیجه می شود و در واقع نوعی پیش سکته مغزی محسوب می شود.

چه بیماریهایی در تشخیص افتراقی میگرن وستیبولار قرار می گیرند؟

بیماری مینیر (Meniere’s disease)

یکی از بیماریهای گوش داخلی است که در آن استخوانچه های گوش داخلی اسکلروزه می شود و می تواند منجر به حملات سرگیجه شود. در این بیماری قبل از شروع سرگیجه احساس پری گوش ایجاد می شود.  در حین حمله در یکی یا هر دو گوش صدای زنگ یا کاهش شنوایی ممکن است ایجاد شود که این علائم معمولا در میگرن وستیبولار دیده نمی شود.

سرگیجه میگرنی

سکته ساقه مغز (Brainstem stroke)

در این بیماری در حین حمله سرگیجه ممکن است گزگز وبی حسی و ضعف در اندامها، اختلال در صحبت کردن، گزگز وبی حسی اطراف لب، دو بینی و دیگر علائم سکته مغزی ظاهر شوند.

اگر  شما هر کدام از این نشانه ها را همراه با سرگیجه جدید تازه شروع شده داشتید حتما باید به اورژانس مغز و اعصاب مراجعه کنید.

درمان میگرن وستیبولار

متخصص مغز و اعصاب تان داروهایی را برایتان تجویز می کند که موقع حمله سرگیجه استفاده کنید که در واقع درمان علامتی سرگیجه است.

تریپتانها مثل سوماتریپتان وریزاتریپتان اگر در همان شروع حمله استفاده شوند می توانند کمک کننده باشند. داروهای مهار کننده وستیبولی گوش ممکن است احساس حرکت یا گیجی شما را کم کنند. این داروها روی مرکز تعادل در گوش داخلی تاثیر می گذارند. پزشک شما ممکن است دسته داروهای بنزودیازپین مثل لورازپام، ضد تهوع مثل پرومتازین و آنتی هیستامین مثل Meclizine را تجویز کند.

سرگیجه میگرنی

منبع:https://www.webmd.com/migraines-headaches/vestibular-migraines#:~:text=A%20vestibular%20migraine%20is%20a,Migraine%2Dassociated%20vertigo