بی حسی دستها و درمان

بیدار شدن با بی حسی دستها غیرمعمول نیست. بسیاری از افراد احساس خوابیدن دست خود را در یک زمان یا دیگری داشته اند. خوابیدن در وضعیتی که به بازو یا دست شما فشار وارد کند دلیل شایع بی حسی و احساس سوزن است که پس از بیدار شدن و تغییر مکان به زودی برطرف می شود ، اما این تنها احتمال نیست. دستان بی حس می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد ، بنابراین مهم است که از سایر علائم آگاهی داشته باشید.

درباره علت ایجاد این عارضه و کارهایی که می توانید در مورد آن انجام دهید بیشتر بدانید:

بیدار شدن با بی حسی دستها

موارد زیر دلایل احتمالی بیدار شدن با دستان بی حس است.

سندرم تونل کارپ

سندرم تونل کارپ در اثر فشرده سازی عصب مدیان در تونل کارپال ایجاد می شود که یک مجرای باریک در قسمت جلوی مچ دست شما است. سوزن سوزن شدن و بی حسی شایعترین علائم است. ضعف در قدرت گرفتن نیز ممکن است رخ دهد. حرکات تکراری دست ، مانند تایپ کردن روی صفحه کلید یا استفاده از ماشین آلات ، ممکن است باعث تحریک آن شود ، همچنین چاقی یا ضربه مچ دست.

اسپوندیلوز گردن (گردن)

اسپوندیلوز گردنی معمولاً در اثر سایش و پارگی دیسک های نخاعی گردن شما با افزایش سن رخ می دهد. این می تواند علائمی از آرتروز مانند خار استخوان و دیسک های برآمده ایجاد کند. هر دو می توانند فضای ستون فقرات گردنی شما را باریک کرده و به ریشه عصبی یا نخاع فشار وارد کنند و باعث بی حسی و گزگز در بازوها و دستان شما شوند. اسپوندیلوز گردنی همچنین می تواند باعث بی حسی در پاها و پاها و همچنین گردن درد و سفتی شود.

سندرم خروجی قفسه سینه (TOS)

TOS گروهی از اختلالات است که در صورت تحریک ، آسیب دیدگی یا فشرده شدن اعصاب یا عروق خونی در ناحیه گردن تحتانی و قسمت فوقانی قفسه سینه ایجاد می شود. بی حسی در بازو ، دست و انگشتان از علائم رایج فشرده سازی عصب است که می تواند باعث درد در قسمت هایی از گردن ، شانه ، بازو یا دست شود.

نوروپاتی محیطی (آسیب عصبی)

نوروپاتی محیطی به موارد مختلفی اشاره دارد که شامل آسیب به سیستم عصبی محیطی شما می شود ، که سیگنال هایی را بین سیستم عصبی مرکزی و بقیه بدن دریافت و ارسال می کند. بیش از ۱۰۰ نوع نوروپاتی محیطی وجود دارد و علائم آن به اعصاب آسیب دیده بستگی دارد. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• سوزن سوزن شدن و بی حسی
  • دردهای تیز و خنجری
  •  احساس وزوز

دیابت و بی حسی دستها

دیابت یک بیماری مزمن است که باعث افزایش قند خون می شود. این اتفاق می افتد هنگامی که بدن شما به طور موثر به انسولین پاسخ نمی دهد یا به اندازه کافی تولید نمی کند. تقریباً نیمی از افراد دیابتی به نوعی آسیب عصبی دارند ، از جمله نوروپاتی محیطی و سندرم تونل کارپ ، که می تواند باعث درد ، بی حسی و ضعف در دستان شما شود.

حالت خوابیدن

بی حسی دستها

فشار بر روی دستها از حالت خوابیدن ، دلیل احتمالی بیدار شدن با دستهای بی حس است. این می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که روی بازو یا دست خود بخوابید یا در موقعیتی قرار بگیرید که به عصب فشار وارد کند. کمبود موقتی جریان خون می تواند باعث بی حسی یا سوزن شود.

شیمی درمانی و سایر داروها

شیمی درمانی و سایر داروها می توانند به اعصاب محیطی آسیب برسانند. مطالعات نشان می دهد که نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی درمانی بین ۳۰ تا ۶۸ درصد از افراد تحت درمان را تحت تأثیر قرار می دهد. سایر داروهایی که به عنوان عامل نوروپاتی محیطی شناخته می شوند عبارتند از داروهای ضد تشنج ، داروهای خاص کاهش دهنده فشار خون و فشار خون و برخی از آنتی بیوتیک ها از جمله مترونیدازول (Flagyl) و فلوروکینولون ها (Cipro ، Levaquin).

کمبود ویتامین B-12

ویتامین B-12 برای عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی و سنتز DNA ضروری است. همچنین برای ساختن سلول های قرمز خون لازم است. کمبود ویتامین B-12 می تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله سن ، سابقه خانوادگی و برخی شرایط پزشکی مانند ورم معده و بیماری های خودایمن ایجاد شود. علائم کمبود ویتامین B-12 ممکن است شامل بی حسی و گزگز شدن پا ، ضعف عضلانی و کاهش اشتها باشد.

سو. مصرف الکل و بی حسی دستها

در صورت مصرف مقادیر زیاد الکل ، الکل می تواند به بافت عصبی آسیب برساند. به این حالت نوروپاتی الکلی گفته می شود.

افرادی که بیش از حد می نوشند ممکن است در اندام خود احساس درد و سوزن سوزن شدن کنند. کمبود برخی ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن برای عملکرد عصبی مناسب در اواسط اعتیاد به الکل غیرمعمول نیست زیرا مصرف زیاد الکل غالباً با یک رژیم غذایی نامناسب همزمان است.

همچنین ممکن است متوجه شوید:

• ضعف عضلانی
  •  گرفتگی عضلات و اسپاسم
  •  اختلال عملکرد جنسی

کیست گانگلیون

بی حسی دستها

کیست های گانگلیون توده هایی غیرسرطانی هستند که در امتداد مفاصل یا تاندون های مچ دست یا دست رشد می کنند. اگر کیست عصبی را تحت فشار قرار دهد ، می تواند باعث بی حسی دست شود. کیست ممکن است هنگام فشار دادن دردناک باشد یا در حرکت مفصل تداخل ایجاد کند. بیشتر کیست های گانگلیونی بدون درمان از بین می روند.

بیماری های دیگر مرتبط با بی حسی دستها

تعدادی از بیماری های دیگر می توانند باعث بی حسی دست شوند. برخی از این موارد عبارتند از:

• روماتیسم مفصلی
  •  اسکلروز چندگانه
  •  لوپوس
  •  بیماری لایم
  • اچ آی وی و ایدز
  • سیفلیس
  • سندرم شوگرن
  •  کم کاری تیروئید
  • سندرم گیلن باره
  • پدیده رینود

بی حسی دستها و جای دیگر

اگر در سایر قسمت های بدن خود نیز بی حسی دارید ، در اینجا نگاهی می اندازیم که چه چیزی می تواند باعث ایجاد آن شود.

بیدار شدن با بی حسی دستها و بازوها

سندرم تونل کارپ و وضعیت خواب شما می تواند باعث بیحسی در یک یا هر دو دست و بازو شود. سایر دلایل بی حس شدن دست و بازو ، اسپوندیلوز گردنی ، نوروپاتی محیطی و TOS است. سو abuse مصرف الکل نیز می تواند باعث آن شود.

بیدار شدن با بی حسی دستها و پاها

نوروپاتی محیطی ناشی از یک بیماری پزشکی ، مانند دیابت ، یا داروهای خاص ، از جمله شیمی درمانی ، می تواند باعث بی حسی دست و پا شود. سو abuse مصرف الکل و کمبود ویتامین B-12 نیز می تواند باعث ایجاد آن شود.

بیدار شدن با دست و انگشتان بی حس

سندرم تونل کارپال غالباً دستها و انگشتان را تحت تأثیر قرار می دهد ، به جز انگشت صورتی. اسپوندیلوز گردنی ، TOS ، نوروپاتی محیطی و وضعیت خواب نیز می تواند باعث بی حسی دست و انگشتان شود.

بیدار شدن با یک دست بی حس

اگر فقط یک دست شما بی حس است ، سندرم تونل کارپال و فشار بر روی دست شما در هنگام خواب ، بیشترین مقصر هستند. آسیب عصب محیطی و کیست گانگلیون از دیگر احتمالات است.

بیدار شدن با تشخیص بی حسی دستها

ابتدا یک پزشک از شما در مورد علائم و داروهای مصرفی شما می پرسد. سپس آنها یک معاینه بدنی انجام می دهند. آنها احتمالاً تصویربرداری یا آزمایشات دیگری را سفارش می دهند ، مانند:

• یک فیلم ساده اشعه ایکس
  •  سی تی اسکن
  •  ام آر آی
  • آزمایش های عملکرد عصبی ، مانند الکترومیوگرافی
  •  آزمایش خون

همچنین ممکن است یک پزشک شما را به متخصص مغز و اعصاب معرفی کند. آنها می توانند معاینه عصبی را برای بررسی ضعف انجام دهند.

جهت تشخیص و درمان مشکلات بی حسی دستها برای ویزیت با دکتر معروفی اقدام فرمایید.