اولین نشانه های تومور مغزی چیست؟

افراد مبتلا به تومور مغزی ممکن است علائم یا نشانه هایی که در ادامه از آن ها خواهی گفت را تجربه کنند. گاهی اوقات ، افراد مبتلا به این بیماری هیچ یک از این تغییرات را ندارند. یا علت یک علامت ممکن است یک بیماری پزشکی متفاوت از تومور باشد.

علائم تومور مغزی می تواند عمومی یا خاص باشد. یک علامت کلی در اثر فشار تومور به مغز یا نخاع ایجاد می شود. علائم خاص هنگامی ایجاد می شود که قسمت خاصی از مغز به دلیل تومور به خوبی کار نکند. برای بسیاری از افراد مبتلا به تومور مغزی ، این بیماری هنگامی که پس از تجربه مشکلی مانند سردرد یا سایر تغییرات به پزشک مراجعه کردند ، تشخیص داده شد.

تومور مغزی چیست؟

brainTumor

رشد سلولی کنترل نشده و غیرطبیعی در مغز را تومور مغز می نامند که به دو نوع تقسیم می شوند:

• اولیه: اگر سلولهای مغزی رشد کرده و به طور غیر طبیعی تکثیر شوند تا تومور مغزی ایجاد کنند ، این تومور اولیه نامیده می شود
  • ثانویه: اگر سلولهای غیرطبیعی از قسمت دیگری از بدن به مغز گسترش یافته باشند ، این تومور ثانویه نامیده می شود. تومورهای ثانویه یا متاستاتیک مغز متداول ترین نوع تومورهای مغزی هستند

علائم عمومی عبارتند از:

• سردرد ، که ممکن است شدید باشد و با فعالیت یا در صبح زود بدتر شود
  • تشنج. افراد ممکن است انواع مختلف تشنج را تجربه کنند. داروهای خاص می توانند به پیشگیری یا کنترل آنها کمک کنند. تشنج حرکتی حرکات ناخواسته و غیر ارادی عضلات فرد است.
  • از دست دادن هوشیاری و لحن بدن و به دنبال آن عضلات متلاشی و شل می شوند که انقباض نامیده می شوند
  • از دست دادن کنترل عملکردهای بدن ، مانند از دست دادن کنترل مثانه
  • شخصیت یا حافظه تغییر می کند
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خستگی مداوم
  • خواب آلودگی
  • مشکلات حافظه
  • تغییر در توانایی راه رفتن یا انجام فعالیتهای روزمره

علائمی که ممکن است مختص محل تومور باشد عبارتند از:

• فشار یا سردرد نزدیک تومور
  • از دست دادن تعادل و دشواری در مهارت های حرکتی با تومور در مخچه ارتباط دارد.
  • تغییر در قضاوت از جمله از دست دادن ابتکار عمل ، کندی ، ضعف عضلانی یا فلج مرتبط  با تومور در لوب پیشانی مخ است.
  • از بین رفتن جزئی یا کامل بینایی در اثر تومور در لوب پس سری یا لوب تمپورال مغز است.
  • تغییرات در گفتار ، شنوایی ، حافظه یا حالت عاطفی مانند پرخاشگری و مشکلات درکی یا بازیابی کلمات می تواند از علائم توموری در لوب پیشانی و گیجگاهی مغز باشد

دلایل عمده این تومور چیست؟

علل تومور مغزی هنوز به وضوح مشخص نیست. با این حال ، عوامل خطرزا و عوامل محرک مشترکی وجود دارد که ممکن است باعث تومور مغزی شود:

• اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به انواع خاصی از تومورهای مغزی را افزایش می دهد.
  • سبک زندگی ناسالم از جمله سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل ممکن است رشد غیرطبیعی سلول را تحریک کند.
  • خطر ابتلا به تومورهای مغزی با افزایش سن بیشتر می شود.
  • قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه ایکس و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) ، خطوط برق ، نیروگاه های هسته ای ، تلفن های همراه و برج های تلفن همراه ممکن است باعث تومور شود.
  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی مضر ممکن است تومور مغزی را تحریک کند. به عنوان مثال می توان به اگزوز گازوئیل ، دود توتون ، ترکیبات آرسنیک ، ترکیبات کادمیوم ، ترکیبات نیکل و غیره اشاره کرد.
  • افرادی که از کودکی به سرطان مانند سرطان خون مبتلا شده اند ، در بزرگسالی بیشتر در معرض خطر تومورهای مغزی هستند. بزرگسالانی که به سرطان مبتلا شده اند نیز ممکن است تومور مغزی داشته باشند ، اما برای تأیید این یافته تحقیقات بیشتری لازم است.
  • در برخی موارد نادر ، تومورهای مغزی ممکن است از نظر ژنتیکی به ارث برسند. اگر بسیاری از افراد در یک خانواده تومور مغزی داشته باشند ، ممکن است در معرض خطر ابتلا به این بیماری در یک فرد قرار بگیرند.

brainTumor

گزینه های درمانی برای تومور مغزی کدامند؟

درمان تومور مغزی ممکن است با توجه به مرحله تومور و نیازهای بیمار تنظیم شود. جراحی معمولاً اولین خط درمان تومورهای مغزی است.

یک یا چند روش درمانی زیر ممکن است برای درمان سرطان یا کمک به تسکین علائم توصیه شود.

• کرانیوتومی: شایع ترین جراحی تومورهای مغز کرانیوتومی است که شامل باز کردن جمجمه و برداشتن تومور است.
  • جراحی با استفاده از تصویربرداری (MRI): هنگامی که تومور مغزی در یک مکان چالش برانگیز باشد ، جراحان مغز و اعصاب ممکن است از این سیستم نوآورانه MRI استفاده کنند که به آن ها امکان می دهد تومور را در حین جراحی مشاهده کنند. این روش به آنها کمک می کند تا حد امکان تومور را از بین ببرند بدون اینکه به قسمت های دیگر مغز آسیب برساند.
  • پرتودرمانی و شیمی درمانی: این موارد ممکن است بتوانند رشد تومورهای مغزی را که با جراحی برطرف نمی شوند متوقف یا کاهش دهند. شیمی درمانی به تنهایی ممکن است در درمان تومورهای مغزی بی اثر باشد.
  • پروتون درمانی: این دوزهای پرتوی مستقیم را به محل تومور مغزی می رساند و هیچ صدمه ای به بافت های سالم اطراف نمی زند. ممکن است برای درمان تومورها در مناطق بسیار حساس ، از جمله در پایه جمجمه و در امتداد ستون فقرات استفاده شود.
  • درمان حرارتی بینابینی با لیزر: این کار با کاشت کاتتر لیزر در تومور و گرم شدن آن در دمای بسیار بالا برای از بین بردن تومور انجام می شود.

منبع : https://www.medicinenet.com/first_signs_and_symptoms_of_a_brain_tumor/article.htm