درد عصب سیاتیک 

عصب سیاتیک

سیاتیک درد عصبی از تحریک عصب سیاتیک است . عصب سیاتیک بزرگترین عصب در بدن است. این  عصب سیاتیک از ریشه های عصبی در نخاع در کمر شروع می شود و از طریق ناحیه باسن امتداد دارد تا انتهای عصبی به پایین اندام تحتانی ارسال شود.

علائم سیاتیک شامل دردهایی است که افراد معمولاً از کمر تا پشت ران احساس می کنند و در زیر زانو نیز وجود دارد. 

درمان سیاتیک بستگی به علت اصلی و شدت درد دارد

 

سیاتیک درد در اندام تحتانی ناشی از تحریک عصب سیاتیک است.

درد سیاتیک به طور معمول از ناحیه کمر (ناحیه کمر) تا پشت ران احساس می شود و می تواند در زیر زانو تابش کند.

عصب سیاتیک بزرگترین عصب بدن است و از ریشه های عصبی در ستون فقرات کمر شروع می شود و از طریق ناحیه باسن امتداد می یابد تا انتهای عصب را به سمت اندام تحتانی بفرستد.

علل شایع سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک

در حالی که سیاتیک اغلب ناشی از فتق دیسک کمر است که مستقیماً روی عصب فشرده می شود و هر علت تحریک یا التهاب عصب سیاتیک می تواند علائم سیاتیک ایجاد کند.

این تحریک اعصاب در نتیجه دیسک بین مهره ای غیر طبیعی است  که رادیکولوپاتی گفته می شود. گذشته از عصبی مچاله شده از دیسک ، علل دیگر سیاتیک شامل تحریک عصب از استخوان مجاور،

تومورها ، ماهیچه ها ، خونریزی داخلی ، عفونت در ناحیه کمر یا اطراف ستون فقرات کمری ، اسپوندیلولیستزیس ، آسیب دیدگی ، تنگی نخاع ، سندرم cauda equina ، استئوفیت و دلایل دیگر موجب درد سیاتیک خواهد شد. 

گاهی اوقات سیاتیک به دلیل تحریک عصب سیاتیک در دوران بارداری ممکن است ایجاد شود.

عوامل خطر برای سیاتیک چیست؟ علائم سیاتیک چیست؟

عوامل خطر برای سیاتیک شامل آرتریت دژنراتیو ستون فقرات کمری ، بیماری دیسک کمر و دیسک فتق و تروما یا آسیب دیدگی به ستون فقرات کمر است.

سیاتیک باعث درد ، احساس سوزش ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن از باسن تحتانی و فوقانی قسمت پشتی ران و قسمت پشت پا می شود. نتیجه درد کمر ، درد باسن ، درد لگن و درد پا است. گاهی اوقات درد سیاتیک در اطراف لگن یا باسن تابیده می شود تا احساس درد در لگن شود. در حالی که سیاتیک اغلب با درد کمر همراه است (کمر) ، می تواند بدون کمردرد وجود داشته باشد. سیاتیک شدید راه رفتن را دشوار می کند.

در مواردی با راه رفتن و خم شدن امکان دارد که درد سیاتیک تشدید شود. و هنگام دراز کشیدن این درد برطرف شود. 

بی حسی و تسکین درد با تغییر موقعیت ها می تواند جزئی یا کامل باشد.

 چگونه متخصصان مراقبت های بهداشتی درد سیاتیک را تشخیص می دهند ؟

سیاتیک با معاینه بدنی و سابقه پزشکی تشخیص داده می شود. علائم معمولی و معاینه های  خاص به متخصص بهداشت و درمان کمک می کند تا سیاتیک را تشخیص دهد. بعضی اوقات ، از اشعه X و آزمایش های دیگر مانند سی تی اسکن ، اسکن MRI و الکترومیوگرام برای تشخیص بهتر دلایل دقیق سیاتیک استفاده می شود.

کدام تخصصهای پزشکی سیاتیک را درمان می کنند؟

تخصص های پزشک که ارزیابی و درمان سیاتیک را شامل می شود ، از پزشکان عمومی تا متخصصان نورولوژی است. این تخصص ها شامل پزشکی عمومی ، طب خانواده ، پزشکی داخلی ، زنان و زایمان ، ارتوپدی ، جراحی مغز و اعصاب ، روماتولوژی ، مدیریت درد و فیزیوتراپی است.

سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای کمردرد شامل فیزیوتراپی ، کایروپراکتر ، ماساژ درمانی ، روانشناس و متخصص طب سوزنی هستند. 

گزینه های درمان درد سیاتیک چیست؟

 

استراحت تخت به طور سنتی برای درمان سیاتیک حاد توصیه شده است. اما چقدر مفید است؟

برای بررسی اثربخشی استراحت در تخت خواب در بیماران مبتلا به سیاتیک برای توجیه درمان با استراحت در بستر به مدت دو هفته ، یک تیم تحقیقاتی در هلند به سرپرستی دکترatrick Vroomen به صورت تصادفی ۱۸۳ نفر از این بیماران را به استراحت در رختخواب به حالت متناوب قرار دادند تا نتایج را بررسی کنند. 

برای سنجش نتیجه ، اقدامات اولیه و ثانویه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج ابتدا بعد از دو هفته و سپس بعد از دوازده هفته مورد بررسی قرار گرفت که نتایج بهبود را بعد دوازده هفته نشان داد تا حدی که جراحی را غیر ضروری دانستند. نه پزشکانی که نتایج را ارزیابی کرده اند و نه کسانی که در ورود و تجزیه و تحلیل داده ها نقش داشتند از وظایف درمانی بیماران آگاهی نداشته اند.

محققان به این نتیجه رسیدند که “در بین بیمارانی که علائم و نشانه هایی از سندرم رادیکولر کمری دارند ،

استراحت در رختخواب درمانی مورد انتظار دقیق نیست. 

گزینه های درمانی برای درد  سیاتیک چیست؟ (ادامه)

درمان سیاتیک

سایر گزینه های درمانی برای سیاتیک بستگی به علت آن دارد و شامل پرداختن به علت اصلی و درمان فیزیکی است.

محرک های عصبی از راه پوست بعضی اوقات برای اشکال مزمن سیاتیک مفید هستند.
انواع هوازی و کشش کم برای کمک به افراد در بهبودی از سیاتیک استفاده می شود. داروهای مورد استفاده در درمان سیاتیک شامل تسکین دهنده درد ، شل کننده های عضلانی ، ضد التهاب و داروهای ضد افسردگی است. داروهای ضد افسردگی در واقع با کاهش درک درد در مغز می توانند در این تنظیم کمک کننده باشند.

در صورتی که اطلاعت تکمیلی در این رابطه می خواهید و یا در رابطه با عصب سیاتیک مشکلاتی دارید می‌توانید با ما تماس بگیرید .