روش های درمان سردرد

شایع ترین نوع درمان سردرد استراحت و همچنین دارو های تسکین درد است . دارو های تسکین درد در داروخانه ها در دسترس هستند و عموما توسط پزشکان تجویز می شوند . مانند tricyclic antidepressants و serotonin receptor agonists و anti-epileptic drugs, beta-blockers که توسط پزشکان با توجه به نوع سردرد تجویز می شوند .

رعایت نکات پزشک بسیار حائز اهمیت است زیرا استفاده بیش از حد از داروهای تسکین دهنده درد، می تواند منجر به سردردهای برگشتی شود. همچنین درمان سردردهای برگشتی شامل کاهش یا متوقف کردن داروهای تسکین دهنده درد است.

در بعضی موارد سردرد شدید، شاید برای دفع خطرات احتمالی و کاهش ریسک بیمار مجبور به بستری شدن به مدت چند روز در بیمارستان را داشته باشد.

درمان های جایگزین

چندین روش جایگزین برای درمان سردرد در دسترس است. اما مهم است قبل از انجام هر گونه درمان جایگزین و تغییرات در روش درمان با پزشک مشورت کنید .

روش های درمان جایگزین شامل :

• رفتار درمانی
  • محصولات بهداشتی گیاهی و غذایی
  • هیپنوتیزم
  • مدیتیشن

البته شواهد نشان داده اند که تمامی این درمان ها صد در صدی نیستند و شواهدی بر اثبات درمان ها نیست .

گاهی اوقات امکان دارد سردرد ناشی از کمبود یک ماده مغذی خاص در بدن باشد . به عنوان مثال ویتامین Bو منیزیوم .

کمبود مواد مغذی می تواند ناشی از رژیم غذایی بی کیفیت ، زمینه های سوء جذب مواد غذایی و یا سایر شرایط پزشکی باشد.

درمان های خانگی

برای کاهش خطر سردر

درمان سردرد

د و کاهش درد در زمان بروز سردرد می توان از این روش ها استفاده نمود

1. یک کیسه آب گرم یا کیسه آب سرد را روی گردن و سر خود قرار دهید و بمالید تا درد شما کم شود . اما دقت کنید که از حرارت شدید خودداری کنید .
  2. در صورت امکان از عوامل استرس زا جلوگیری کرده و راهکار های مقابله ای مناسب را برای کاهش استرس در نظر بگیرد .
  3. با مراقبت از حفظ و کنترل قند خون، وعده های غذایی خود را منظم کنید .

حمام گرم می تواند کمک کننده باشد . البته در یک مورد نادر احتمال دارد قرار گرفتن در معرض آب گرم موجب سردرد شدید تر شود.  ورزش منظم و استراحت کافی و خواب منظم باعث سلامتی و کاهش استرس می شود.

علائم سردرد

سردرد می تواند از یک نقطه در وسط سر شروع به پخش شدن کند و یا احساسی شبیه به این را ایجاد کند . این پخش شدن درد به صورت سوزنی و تیز یا پرتلاطم و بیحال کننده باشد . آن ها می توانند از کمتر از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشند .

علائم سردرد تا حدی بستگی به نوع سردرد آن دارد.

سردرد تنشی : ممکن است درد خفیف تا متوسط وجود داشته باشد که مانند باندی بر دور سر پیچیده شده و فشار می آورد . سردرد های تنشی به این صورت است که هر دو سمت سر را تحت تاثیر قرار خواهد داد .

سردرد های میگرنی : غالبا در یک قسمت از سر. معمولا در قسمت پهلو یا جلوی سر درد ها ایجاد می شود. ممکن است حالت تهوع و استفراغ وجود داشته باشد و فرد ممکن است به خصوص در برابر نور یا سر و صدا حساس باشد.

سردرد های خوشه ای : در این نوع سردرد علایم شامل سردرد شدید غالبا در اطراف چشم است و این سردرد ها معمولا در یک بازه زمانی از سال که معمولا یک یا دو ماه است اتفاق می افتند .

تشخیص

پزشک معمولاً از طریق تعریف وضعیت ، نوع درد و زمان و الگوی حملات ، می تواند نوع خاصی از سردرد را تشخیص دهد. اگر به نظر می رسد ماهیت سردرد پیچیده است ، ممکن است آزمایش هایی برای از پی بردن به عوامل سردرد انجام شود.

این آزمایش های بیشتر می تواند شامل موارد زیر باشد .

• آزمایش خون
  • ازمایش X-Ray
  • ام آر آی (MRI) و سی تی اسکن (CT)  مغز

سازمان بهداشت جهانی خاطر نشان می کند که سردرد ها  معمولا جدی گرفته نمی شوند زیرا پراکنده هستند و بیشتر سردرد ها منجر به مرگ نمی شوند و مسری نیستند. سازمان بهداشت جهانی به دلیل مسولیت خود در قبال سلامت در جهان همواره بر نقش رسیدگی بر سردرد ها جهان تاکید دارد.