فتق دیسک کمر ( Herniated Disk )و بیماری کمر درد از چه امری نشات می گیرد و چه علائمی دارد؟

فتق دیسک کمر به مشکلی که برای هر یک از بالشتک های ژله ای دیسک که بین مهره های ستون فقرات وجود دارد اشاره دارد.دیسک ستون فقرات دارای یک مرکز ژله ای نرم و قسمت بیرونی آن کمی سخت تر است.دیسک فتق هنگامی رخ می دهد که برخی از ماده های نرم از طریق شکافی که بر روی قسمت سخت تر دیسک کمر ایجاد شده است بیرون بیایند.گاهی اوقات به این مشکل دیسک تضعیف شده و یا پارگی دیسک نیز گفته می شود.

فتق دیسک بین مهره ای ، که می تواند در هر بخشی از ستون فقرات رخ دهد ، می تواند عصب مجاور را تحریک کند. بسته به جایی که دیسک فتق در آن قرار دارد ، می تواند منجر به درد ، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا شود.

بسیاری از افرادی که دیسک کمر دارند هیچ علایمی را تجربه نمی کنند. در اکثر موارد برای رفع این مشکل جراحی لازم نیست.

فتق دیسک کمر

علائم فتق دیسک کمر

بیشتر دیسک های فتق در قسمت تحتانی کمر رخ می دهد ، اگرچه ممکن است در گردن نیز ایجاد شود

علائم و نشانه ها بستگی به این دارد که دیسک در کجا قرار دارد و فشار دیسک بر روی عصب چگونه است.

  • درد بازو یا پا:اگر فتق دیسک در مهره های قسمت تحتانی کمر باشد ، معمولاً بیشترین درد را در باسن ، ران و ساق پای خود احساس خواهید کرد. اگر فتق دیسک در مهره های گردن شما باشد ، معمولاً درد را در شانه و بازو احساس خواهید کرد.این درد ممکن است هنگام سرفه ، عطسه یا حرکت ناگهانی شدید تر شود.
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن:افرادی که فتق دیسک بین مهره ای را دارند ، اغلب دچار بی حسی یا سوزن شدن در قسمت هایی از بدن هستند که ناشی از فشاری است که فتق دیسک به اعصاب وارد می کند.
  • ضعف:ممکن است عضلاتی که توسط اعصاب تحت تاثیر قرار گرفته کنترل می شوند، تضعیف شوند.این اتفاق ممکن است باعث شود که شما تلو تلو بخورید و یا توانایی شما برای بلند کردن و یا نگه داشتن اجسام مختل شود.

ممکن است فتق دیسک بین مهره ای بدون علایم باشد و برای تشخیص ان باید از ستون فقرات عکس برداری شود.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر درد گردن یا کمر شما از ناحیه بازو یا پایتان عبور می کند ، یا اگر دچار بی حسی ، سوزن سوزن شدن یا ضعف هستید ، باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید

فتق دیسک کمر

علل فتق دیسک کمر

فتق دیسک بین مهره ای غالباً نتیجه یک سایش تدریجی که بر اثر پیری است به وجود می اید  که به آن دژنراسیون دیسک گفته می شود. با افزایش سن ، دیسک های شما کمتر انعطاف پذیر می شوند و مستعد پارگی حتی با فشار یا پیچش جزئی هستند.

در بسیاری از افراد علت اصلی فتق دیسک کمر ناشناخته است. گاهی اوقات ممکن است بلند کردن اجسام بزرگ و سنگین توسط عضلات کمر به جای بلند کردن آنها با استفاده از عضلات ران و پا باعث فتق دیسک کمر شود. به ندرت حوادثی مانند سقوط از بلندی و یا ضربه به پشت می توانند باعث فتق دیسک کمر شوند

عوامل ایجاد یا تشدید

عواملی که می توانند خطر فتق دیسک بین مهره ای را افزایش دهند عبارتند از:

  • وزن: وزن بیش از حد بدن باعث ایجاد فشار اضافی روی دیسک های کمر می شود
  • شغل:افراد با مشاغل سخت بدنی بیشتر در معرض ابتلا به فتق دیسک بین مهره ای هستند.بلند کردن، کشیدن، خم و راست شدن و یا چرخیدن های مکرر نیز می تواند این خطر را افزایش دهد
  • ژنتیک: برخی از افراد استعداد ابتلا به فتق دیسک بین مهره ای را به ارث می برند.
  • سیگار کشیدن: تصور می شود که سیگار کشیدن باعث کاهش اکسیژن رسانی به دیسک می شود و باعث می شود دیسک سریعتر تجزیه شود.

عوارض

تعداد اندکی از افراد مجبور به انجام حمل جراحی فتق دیسک کمر می شوند.مخصوصا اگر موارد زیر به صورت تدریجی در حال بدتر شدن باشند:

  • درد ، بی حسی یا ضعف می تواند تا جایی افزایش یابد که فعالیتهای روزانه شما را مختل کند.
  • اختلال عملکرد مثانه یا روده
  • این کاهش تدریجی حس در اعضایی مانند ران های داخلی ، پشت پاها و ناحیه اطراف روده.

پیشگیری

برای پیشگیری از فتق دیسک بین مهره ای، موارد زیر را انجام دهید:

  • ورزش کردن:تقویت عضلات به ثبات و حمایت از ستون فقرات کمک می کند
  • در وضعیت های خوب بدنی قرار بگیرید.وضعیت های خوب فشار را بر روی ستون فقرات کم می کند.پشت خود را صاف و هم تراز کنید ، مخصوصاً هنگام نشستن برای مدت طولانی.اشیاء سنگین را به درستی بلند کنید و از عضلات پاهای خود برای بلند کردن اشیای کمک بگیرید نه کمرتان.
  • ترک سیگار : از مصرف هر گونه محصولات تنباکو خودداری کنید.

در صورتی که اطلاعت تکمیلی در این رابطه می خواهید و یا در رابطه با فتق دیسک بین مهره ای مشکلاتی دارید میتوانید با ما تماس بگیرید .

:منبعmayoclinic